Sullivan Perspektiven

The three anthologies provide numerous new insights into the most important English composer of the 19th century through contributions to international Sullivan scholarship in both German and English. The essays explore largely under-researched aspects of Sullivan's life's work and offer new perspectives.

This book series is an indispensable addition to any (music) scholarly library and makes a decisive contribution to a reassessment of Arthur Sullivan in research as well as in opera and concert life.

See complete summaries of all volumes below.

Inhalt

Ästhetik

Arthur Sullivan:
About Music

Albert Gier:
William S. Gilberts Dramaturgie des Absurden und ihre Bedeutung für Arthur Sullivans Musik

Meinhard Saremba:
Der Teufels als Ehrenmann – Das Böse und das Diabolische in Arthur Sullivans Œuvre

Orchester

Roger Norrington:
Sullivan's Orchestral Sound World

Benedict Taylor:
Sullivan as Instrumental Composer: the Symphony and Orchestral Music

Sakralmusik

William Parry:
Sullivan between Secularism and Christianity

Ian Bradley:
From Lux Eoi to Bishopgarth –

A Theologian’s Reflections on Sullivan's Hymn Tunes

Musik und Drama

James Brooks Kuykendall:
Music and Drama in Sullivan's works

Benedict Taylor:
The Golden Legend
: an analytical and critical reappraisal

Richard Silverman:
English Opera and

the Lure of the Middle ages

Musik und Nation

David Eden:
Sullivan and Imperialism

James Brooks Kuykendall:
Sullivan, Victoria and Merrie England,

and the national tableau

Arne Stollberg:
„A work so truly English in its story and its music“ – Arthur Sullivans Ivanhoe und die Suche nach einer englischen Nationaloper

Rezeption

Martin Yates:
Men of the Theatre – Arthur Sullivan and Benjamin Britten

Pierre Degott:
“Suitable for adaptation into French”? – Tony Mayer's Translation of The Mikado


Meinhard Saremba:
Think different! – Perspektiven für die deutsche Sullivan-Rezeption im 21. Jahrhundert

Inhalt

Bühnenwerke

Meinhard Saremba:
„...wie gute Werke gemacht sein sollten" – Sullivan, die komisch-romantische Oper in Deutschland und die Folgen

Albert Gier:
Ungeküßt sollst Du nicht schlafen gehen : The Poisoned Kiss: Ralph Vaughan Williams in der Nachfolge der Savoy Operas

James Brooks Kuykendall:
Sullivan's recitative types

Daniel Townsend:
Couleur locale in Haddon Hall
and The Gondolieres

Martin Yates:
The music of The Beauty Stone

Oratorien und sakrale Dramen

Richard Silverman:
"Heeding Britain's command, Sullivan turns to the Oratorio." - Arthur Sullivan's oratorio The Prodigal Son

Meinhard Saremba:
Präraffaelitische Klangwelten und Chiaroscuro - Sullivans The Light of the World und Elgars Oratorien

Selwyn Tillett:
The Martyr of Antioch: The Legend, Milman’s poem, and Gilbert’s Contribution to Sullivan’s Oratorio

Florian Csizmadia:
Sullivans The Martyr of Antioch - England auf dem Weg zum dramatischen Oratorium

Benedict Taylor:
Sullivan's Boer War Te Deum

Schauspielmusik

David Eden:
Shakespeare and Music in Nineteenth Century Britain'

Sarah Spiegel:
Sullivans Schauspielmusik zu Shakespeares Werken

Antje Tumat:
Bühnenmusik für den Konzertsaal: Arthur Sullivans Musik zu Shakespeares Tempest und die Schauspielmusik seiner Zeit

Benedict Taylor:
The music of The Tempest

Sarah Spiegel:
Die Darstellung des Übernatürlichen in The Tempest und Macbeth

Lied

Richard Silverman:
Sullivan's song cycle The Window

David Mackie:
Looking forward and looking back – the songs of Arthur Sullivan + new thematic index of Sullivan‘s songs

Inhalt

Dramaturgie und Paradigmenbestimmung

Arthur Sullivan:
Stellungnahmen zur Musik und zur Interpretation

Meinhard Saremba:
Arthur Sullivan, das viktorianische Musiktheater und die englische Oper

Musik für das Theater

Martin Yates:
Musical Unity in the Score of The Yeomen of the Guard

Selwyn Tillett:
Arthur Sullivan and the Arthurian Legend

Meinhard Saremba:
Ruddigore und Iolanthe

James Brooks Kuykendall:
Sullivan and “vaudeville” ensemble forms

William Parry:
Between Shakespeare and Scott – Sullivan’s music to Tennyson’s The Foresters

Orchestermusik

Richard Silverman:
Sullivan, Berlioz and the Treatise on Instrumentation

Paul Seeley:
Sullivan and the Princess of Wales’ March

Chor, Solisten und Orchester

Florian Csizmadia:
Strukturen der englischen Chormusik-Szene

Martin Yates:
The Light of the World shines through

Sarah-Lisa Beier:
Zum dramatischen Kompositionsprinzip in Kenilworth

Martin Wright:
Moors and Martyrs – Contrasting Pieties in Sullivan’s Choral Music

Sarah-Lisa Beier:
Zum dramatischen Kompositionsprinzip in On Shore and Sea

Chorwerke

Florian Csizmadia:
Betrachtungen zu Arthur Sullivans
Part-Songs

Erik Dremel:
Arthur Sullivans Anthems

Kammermusik

Jana Polianovskaia:
Sullivan und seine Lehrer

Benedict Taylor:
Sullivan’s Piano Music

Maximilian Burgdörfer:
Sullivans Kammermusik für Streicher

SullivanPerspektiven III

Arthur Sullivans Musiktheater, Kammermusik, Chor- und Orchesterwerke

hrsg. von Antje Tumat/Meinhard Saremba/Benedict Taylor

Oldib-Verlag, Essen 2017
ISBN 978-3-939556-58-9

428 Seiten, mit Abbildungen, Notenbeispielen & einer Zeittafel

29,99 €

SullivanPerspektiven II

Arthur Sullivans Bühnenwerke, Oratorien, Schauspielmusik und Lieder

hrsg. von Albert Gier/Meinhard Saremba/Benedict Taylor

Oldib-Verlag, Essen 2014
ISBN 978-3-939556-42-8

412 Seiten, mit Abbildungen, Notenbeispielen und einer Zeittafel

31 €

SullivanPerspektiven I

Arthur Sullivans Opern, Kantaten, Orchester- und Sakralmusik

hrsg. von Albert Gier/Meinhard Saremba/Benedict Taylor

Oldib-Verlag, Essen 2012
ISBN 978-3-939556-29-9

372 Seiten, mit Abbildungen, Notenbeispielen und einer Zeittafel

28 €