
Sullivan Perspektiven






The three anthologies provide numerous new insights into the most important English composer of the 19th century through contributions to international Sullivan scholarship in both German and English. The essays explore largely under-researched aspects of Sullivan's life's work and offer new perspectives.
This book series is an indispensable addition to any (music) scholarly library and makes a decisive contribution to a reassessment of Arthur Sullivan in research as well as in opera and concert life.
See complete summaries of all volumes below.
Inhalt
Ästhetik
Arthur Sullivan:
About Music
Albert Gier:
William S. Gilberts Dramaturgie des Absurden und ihre Bedeutung für Arthur Sullivans Musik
Meinhard Saremba:
Der Teufels als Ehrenmann – Das Böse und das Diabolische in Arthur Sullivans Œuvre
Orchester
Roger Norrington:
Sullivan's Orchestral Sound World
Benedict Taylor:
Sullivan as Instrumental Composer: the Symphony and Orchestral Music
Sakralmusik
William Parry:
Sullivan between Secularism and Christianity
Ian Bradley:
From Lux Eoi to Bishopgarth –
A Theologian’s Reflections on Sullivan's Hymn Tunes
Musik und Drama
James Brooks Kuykendall:
Music and Drama in Sullivan's works
Benedict Taylor:
The Golden Legend: an analytical and critical reappraisal
Richard Silverman:
English Opera and
the Lure of the Middle ages
Musik und Nation
David Eden:
Sullivan and Imperialism
James Brooks Kuykendall:
Sullivan, Victoria and Merrie England,
and the national tableau
Arne Stollberg:
„A work so truly English in its story and its music“ – Arthur Sullivans Ivanhoe und die Suche nach einer englischen Nationaloper
Rezeption
Martin Yates:
Men of the Theatre – Arthur Sullivan and Benjamin Britten
Pierre Degott:
“Suitable for adaptation into French”? – Tony Mayer's Translation of The Mikado
Meinhard Saremba:
Think different! – Perspektiven für die deutsche Sullivan-Rezeption im 21. Jahrhundert
Inhalt
Bühnenwerke
Meinhard Saremba:
„...wie gute Werke gemacht sein sollten" – Sullivan, die komisch-romantische Oper in Deutschland und die Folgen
Albert Gier:
Ungeküßt sollst Du nicht schlafen gehen : The Poisoned Kiss: Ralph Vaughan Williams in der Nachfolge der Savoy Operas
James Brooks Kuykendall:
Sullivan's recitative types
Daniel Townsend:
Couleur locale in Haddon Hall
and The Gondolieres
Martin Yates:
The music of The Beauty Stone
Oratorien und sakrale Dramen
Richard Silverman:
"Heeding Britain's command, Sullivan turns to the Oratorio." - Arthur Sullivan's oratorio The Prodigal Son
Meinhard Saremba:
Präraffaelitische Klangwelten und Chiaroscuro - Sullivans The Light of the World und Elgars Oratorien
Selwyn Tillett:
The Martyr of Antioch: The Legend, Milman’s poem, and Gilbert’s Contribution to Sullivan’s Oratorio
Florian Csizmadia:
Sullivans The Martyr of Antioch - England auf dem Weg zum dramatischen Oratorium
Benedict Taylor:
Sullivan's Boer War Te Deum
Schauspielmusik
David Eden:
Shakespeare and Music in Nineteenth Century Britain'
Sarah Spiegel:
Sullivans Schauspielmusik zu Shakespeares Werken
Antje Tumat:
Bühnenmusik für den Konzertsaal: Arthur Sullivans Musik zu Shakespeares Tempest und die Schauspielmusik seiner Zeit
Benedict Taylor:
The music of The Tempest
Sarah Spiegel:
Die Darstellung des Übernatürlichen in The Tempest und Macbeth
Lied
Richard Silverman:
Sullivan's song cycle The Window
David Mackie:
Looking forward and looking back – the songs of Arthur Sullivan + new thematic index of Sullivan‘s songs
Inhalt
Dramaturgie und Paradigmenbestimmung
Arthur Sullivan:
Stellungnahmen zur Musik und zur Interpretation
Meinhard Saremba:
Arthur Sullivan, das viktorianische Musiktheater und die englische Oper
Musik für das Theater
Martin Yates:
Musical Unity in the Score of The Yeomen of the Guard
Selwyn Tillett:
Arthur Sullivan and the Arthurian Legend
Meinhard Saremba:
Ruddigore und Iolanthe
James Brooks Kuykendall:
Sullivan and “vaudeville” ensemble forms
William Parry:
Between Shakespeare and Scott – Sullivan’s music to Tennyson’s The Foresters
Orchestermusik
Richard Silverman:
Sullivan, Berlioz and the Treatise on Instrumentation
Paul Seeley:
Sullivan and the Princess of Wales’ March
Chor, Solisten und Orchester
Florian Csizmadia:
Strukturen der englischen Chormusik-Szene
Martin Yates:
The Light of the World shines through
Sarah-Lisa Beier:
Zum dramatischen Kompositionsprinzip in Kenilworth
Martin Wright:
Moors and Martyrs – Contrasting Pieties in Sullivan’s Choral Music
Sarah-Lisa Beier:
Zum dramatischen Kompositionsprinzip in On Shore and Sea
Chorwerke
Florian Csizmadia:
Betrachtungen zu Arthur Sullivans
Part-Songs
Erik Dremel:
Arthur Sullivans Anthems
Kammermusik
Jana Polianovskaia:
Sullivan und seine Lehrer
Benedict Taylor:
Sullivan’s Piano Music
Maximilian Burgdörfer:
Sullivans Kammermusik für Streicher
SullivanPerspektiven III
Arthur Sullivans Musiktheater, Kammermusik, Chor- und Orchesterwerke
hrsg. von Antje Tumat/Meinhard Saremba/Benedict Taylor
Oldib-Verlag, Essen 2017
ISBN 978-3-939556-58-9
428 Seiten, mit Abbildungen, Notenbeispielen & einer Zeittafel
29,99 €
SullivanPerspektiven II
Arthur Sullivans Bühnenwerke, Oratorien, Schauspielmusik und Lieder
hrsg. von Albert Gier/Meinhard Saremba/Benedict Taylor
Oldib-Verlag, Essen 2014
ISBN 978-3-939556-42-8
412 Seiten, mit Abbildungen, Notenbeispielen und einer Zeittafel
31 €
SullivanPerspektiven I
Arthur Sullivans Opern, Kantaten, Orchester- und Sakralmusik
hrsg. von Albert Gier/Meinhard Saremba/Benedict Taylor
Oldib-Verlag, Essen 2012
ISBN 978-3-939556-29-9
372 Seiten, mit Abbildungen, Notenbeispielen und einer Zeittafel
28 €
Deutsche Sullivan Gesellschaft
Wir fördern die Verbreitung und das Verständnis des Gesamtwerks von Sir Arthur Sullivan und britischer Musik im Allgemeinen.
Kontakt
info@deutschesullivangesellschaft.de
+49 176 32165021
© 2025. All rights reserved. Photos are public domain unless otherwise stated.
newsletter abonieren
Website by Castlevillager.