Werksverzeichnis

Die Werke sind chronologisch bzw. alphabetisch aufgelistet.

Die wichtigsten Archive für die wissenschaftliche Forschung befinden sich in der Royal Academy of Music in London, der Arthur Jacobs nach Fertigstellung seiner Biographie seine Unterlagen als Grundstock eines Sullivan-Archivs zur Verfügung gestellt hat (siehe Sir Arthur Sullivan Society Magazine Nr. 25, Sommer 1987, S. 3 – 4), ferner in der Pierpont Morgan Library in New York, in der Yale University, in der British Library in London und beim D'Oyly Carte Opera Trust.

Nähere Einzelheiten zu den Bühnenwerken finden Sie bei


Empfehlungen für Aufführungen und Inszenierungen

Gesang:

Sullivans deutsche Lieder, The Lost Chord, Liederzyklus The Window, Shakespeare-Lieder

Kammermusik:

Klavierwerke, Stücke für Streichquartett und Werke für Cello und Klavier

Chöre:

Part Songs, Oratorium The Prodigal Son,

dramatische Kantaten The Martyr of Antioch oder The Golden Legend

Orchester:

Sinfonie in E, Cellokonzert, Konzertouvertüren wie Macbeth, Marmion oder In Memoriam

Theater:

Schauspielmusik zu Shakespeares The Tempest (Der Sturm) und Macbeth

Opernhäuser:

Opern Ruddigore, The Yeomen of the Guard, Ivanhoe / szenisch: The Golden Legend

Bühnenwerke

(Jahr / Titel / Standort des engl. Manuskripts)

  • 1863-64 The Sapphire Necklace
    (unvollendet, Partitur nicht erhalten)

  • 1867 Cox and Box
    New York, Pierpont Morgan Library

  • 1867 The Contrabandista
    London, British Library

  • 1871 Thespis
    (Partitur nicht erhalten)

  • 1875 Trial by Jury
    New York, Pierpont Morgan Library

  • 1875 The Zoo
    London, British Library

  • 1877 The Sorcerer
    New York, Wolfson Foundation

  • 1878 HMS Pinafore
    New York, Pierpont Morgan Library

  • 1879 The Pirates of Penzance
    New York, Pierpont Morgan Library

  • 1881 Patience
    London, British Library

  • 1882 Iolanthe
    London, D'Oyly Carte Opera Trustees

  • 1884 Princess Ida
    Oxford, Bodleian Library

  • 1885 The Mikado
    London, Royal Academy of Music

  • 1887 Ruddigore
    London, British Library

  • 1888 The Yeomen of the Guard
    London, Royal College of Music

  • 1889 The Gondoliers
    London, British Library

  • 1891 Ivanhoe
    New York, Wolfson Foundation

  • 1892 Haddon Hall
    London, British Library

  • 1893 Utopia Limited
    (unbekannt)

  • 1894 The Chieftain
    London, British Library

  • 1896 The Grand Duke
    New York, Wolfson Foundation

  • 1898 The Beauty Stone
    Oxford, Bodleian Library

  • 1899 The Rose of Persia
    Oxford, Bodleian Library

  • 1901 The Emerald Isle
    (unvollendet; London, British Library)

Aufführungs-empfehlung

Bühnenmusik, Ballette


(Jahr / Titel / Autor)

  • 1861 The Tempest (Shakespeare)

  • 1864 L'Ile enchantée (Choreographie: Desplaces)

  • 1871 The Merchant of Venice (Shakespeare)

  • 1874 The Merry Wives of Windsor (Shakespeare)

  • 1877 Henry VIII. (Shakespeare)

  • 1888 Macbeth (Shakespeare)

  • 1892 The Foresters (Tennyson)

  • 1895 King Arthur (Carr)

  • 1897 Victoria and Merrie England (Choreographie: Coppi)

Aufführungs-empfehlung

Werke für Soli, Chor und Orchester


(Jahr / Titel / Quelle bzw. Autor)

  • 1864 Kenilworth (Chorley)

  • 1869 The Prodigal Son (Bibel/Sullivan)

  • 1871 On Shore and Sea (Taylor)

  • 1872 „Te deum laudamus“ , „Domine salvam fac reginam“ (liturgisch)

  • 1873 The Light of the World (Bibel/Sullivan)

  • 1880 The Martyr of Antioch (Milman/Gilbert)

  • 1886 Ode [Opening of the Colonial and Indian Exhibition] (Tennyson)

  • 1886 The Golden Legend (Longfellow/J. Bennett)

  • 1887 Ode [Imperial Institute] (Morris)

  • 1902 „Te deum laudamus“ (liturgisch)

Aufführungs-empfehlung

Orchesterwerke

  • 1858 Ouvertüre in d-Moll (Partitur nicht erhalten)

  • 1860 Ouvertüre „The Feast of Roses“ (Partitur nicht erhalten)

  • 1863 Procession March

  • 1863 Princess of Wales's March

  • 1866 Sinfonie in E-Dur

  • 1866 Ouvertüre „In Memoriam„

  • 1866 Konzert für Cello und Orchester (bis auf Cellopart nicht erhalten, rekonstruiert von Mackerras/Mackie)

  • 1867 Ouvertüre „Marmion„

  • 1870 „Overtura di ballo„

  • 1893 Imperial March

Aufführungs-empfehlung

Kammermusik

  • 1857 Scherzo (Klavier)

  • 1857 Capriccio Nr. 2 Klavier (unvollendet)

  • 1859 Streichquartett in d-Moll (nicht erhalten)

  • 1859 Romanze in g-Moll (Streichquartett)

  • 1862 Thoughts (Klavier)

  • 1865 An Idyll (Cello und Klavier)

  • 1866 Allegro risoluto (Klavier)

  • 1867 Day Dreams (Klavier)

  • 1868 Duo Concertante (Cello und Klavier)

  • 1868 Twilight (Klavier)

Aufführungs-empfehlung

Chöre


(Jahr / Titel / Quelle bzw. Autor)

(v = veröffentlicht; u = unveröffentlicht)

  • 1857 (u) Madrigal („O lady dear“ )

  • 1857 (u) It was a lover and his lass (Shakespeare)

  • 1857 (v. 1904) Seaside thoughts

  • 1863 (v) The last night of the year (Chorley)

  • 1863 (v. 1898) When love and beauty (Chorley, aus The Sapphire Necklace)

  • 1867 (v) O hush thee, my babie (Scott)

  • 1867 (v) The rainy day (Longfellow)

  • 1868 (v) Seven Part Songs: Evening (Houghton, nach Goethe), Joy to the victors (Scott), Parting gleams (de Vere), Echoes (T. Moore), I sing the birth (B. Jonson), The long day closes (Chorley), The beleaguered (Chorley).

  • 1870 (v) All this night (trad. Weihnachtslied)

  • 1871 (v) Five Sacred Part-Songs: It came upon the midnight clear; Lead, kindly light (J.H. Newman); Through sorrow's path (Kirk White); Watchman, what of the night?, The way is long and drear (Procter).

  • 1876 (v) Upon the snow-clad earth (trad. Weihnachtslied)

  • 1883 (v) Hark, what mean those holy voices? (trad. Weihnachtslied)

  • 1898 (v) Wreaths for our graves (Massey)

  • 1903 (v) Fair daffodils (Herrick)

Aufführungs-empfehlung

Lieder

(Autor / Verlag)

  • Absent-minded Beggar, The Kipling/Enoch 1899

  • Answer, The (s. Window) Tennyson

  • Arabian Love Song Shelley/Chappell 1866

  • At The Window (s. Window) Tennyson

  • Ay de mi, My Bird (s. Young Mother) Eliot

  • Bid Me at Least Good-bye Grundy/Chappell 1894

  • Birds in the Night Boosey 1869

  • Bride from the North Cramer 1863

  • Care is All Fiddle-de-dee Burnand/Cramer 1874

  • Chorister, The Weatherley/Metzler 1873

  • Christmas Bells at Sea Kenney/Novello 1875

  • Coming Home (Duett Sop., Mezzo) Reece/Boosey 1873

  • Country Guy Scott/Ashdown 1867

  • Cradle Song (s. Young Mother) (anonym)

  • Distant Shore Gilbert/Chappell 1874

  • Dove Song Brough/Boosey 1869

  • E tu nol sai Mazzucato/Chappell 1889

  • Edward Grey Tennyson/Weber 1880

  • Ever B. Moore/Chappell 1887

  • First Departure, The (s. Young Mother) Monro

  • From East to Western Ind. = Rosalinde

  • Give Proctor/Boosey 1867

  • Golden Days Lewin/Boosey 1872

  • Gone! (s. The Window) Tennyson

  • Guinevere Lewin/Cramer 1872

  • I Heard the Nightingale Townsend/Chappell 1863

  • I Wish to Tune my Quiv'ring Lyre Byron/Boosey 1868

  • I Would I Were a King Hugo/Boosey 1878

  • Ich möchte hinaus es jauchzen Corrodi 1859

  • If Doughty Deeds Graham/Chappell 1866

  • In the Summers Long Ago (anonym)/Metzler 1867

  • In the Twilight of our Love (nach Patience)/Chappell 1881

  • Let me Dream Again Stephenson/Boosey 1875

  • Letter, The (s. Window) Tennyson

  • Lied, mit Thränen halb geschrieben Eichendorff 1861

  • Life that Lives for You, A Lewin/Boosey 1870

  • Little Darling, Sleep Again Metzler 1876

  • Little Maid of Arcadee (aus Thespis) Gilbert/Cramer 1872

  • Living Poems Longfellow/Boosey 1874

  • Longing for Home Ingelow/Novello 1904

  • Looking Back Gray/Boosey 1870

  • Looking Forward Gray/Boosey 1873

  • Lost Chord, The Procter/Boosey 1873

  • Love Laid his Sleepless Head Swinburne/Boosey 1875

  • Love that Loves Me Not, The Gilbert/Novello 1875

  • Maiden's Story, The Embury/Chappell 1867

  • Marquis de Mincepie, The Burnand/Cramer 1874

  • Marriage Morning (s. Window) Tennyson

  • Mary Morison Burns/Boosey 1874

  • Moon in Silent Brightness, The Heber/Metzler 1868

  • Morn, Happy Morn (Terzett) Wills/Metzler 1878

  • Mother's Dream, The Barnes/Boosey 1868

  • My Child and I Weatherley/Boosey 1901

  • My Dear and Only Love Montrose/Boosey 1874

  • My Dearest Heart Boosey 1876

  • My Heart is Like a Silent Lute Disraeli/Novello 1904

  • My Love Beyond the Sea Douglas/Metzler 1877

  • Nel ciel seren (s. Venetian Serenade)

  • No Answer („The mist and the rain“ , s. Window) Tennyson

  • No answer („Winds are loud and you are dumb“ , s. Window) Tennyson

  • None But I Can Say Lewin/Boosey 1872

  • O Fair Dove, O Fond Dove Ingelow/Ashdown 1868

  • O Israel Novello 1855

  • O Mistress Mine Shakespeare/Metzler 1866

  • O Swallow, Swallow Tennyson/Church 1900

  • O Sweet and Fair Boosey 1868

  • Oh! bella mia Rizelli/Cramer 1873

  • Oh! ma Charmante Hugo/Cramer 1872

  • Old Love Letters Cowan/Boosey 1879

  • On the Hill (s. Window) Tennyson

  • Once Again Lewin/Boosey 1872

  • Orpheus with his Lute Shakespeare/Metzler 1866

  • Over the Roof Chorley/Cramer 1866

  • River, The (anonym)/Novello 1875

  • Roads Should Blossom, The (unbekannt) 1864

  • Rosalind Shakespeare/Metzler 1866

  • Sad Memories Rowe/Metzler 1869

  • Sailor's Grave, The Lyte/Cramer 1872

  • St. Agnes's Eve Tennyson/Boosey 1879

  • Shadow, A Procter/Pater & Willis 1886

  • She is Not Fair to Outward View Coleridge/Boosey 1866

  • Sigh no More, Ladies Shakespeare/Metzler 1866

  • Sisters, The (Duett) Tennyson/Weber 1881

  • Sleep, My Love Melville/Boosey 1874

  • Snow Lies White. The Ingelow/Boosey 1868

  • Sometimes Lindsay/Boosey 1877

  • Spring (s. Window) Tennyson

  • Sweet Day, So Cool Herbert/Metzler 1864

  • Sweet Dreamer Farnie/Cramer 1874

  • Sweethearts Gilbert/Chappell 1875

  • Tears, Idle Tears Tennyson/Church 1900

  • Tender and True Chappell 1874

  • There Sits a Bird in Yonder Tree Barham/Cramer 1873

  • Thou Art Lost to Me (anonym)/Boosey 1865

  • Thou Art Weary Procter/Chappell 1874

  • Thou'rt Passing Hence Procter/Chappell 1874

  • The One in Paradise Poe/Novello 1904

  • Troubadour, The Scott/Boosey 1869

  • Venetian Serenade – Nel ciel seren Rizzelli/Cramer 1873

  • Village Chimes, The Rowe/Boosey 1870

  • Weary Lot is Thine, Fair Maid, A Scott/Chappell 1866

  • We Gathered The Roses Metzler 1867

  • We've Ploughed Our Land (anonym)/Novello 1875

  • What Does Little Birdie Say? Tennyson/Ashdown 1867

  • When? (s. Window) Tennyson

  • When Thou Art Near Stewart/Boosey 1877

  • Where is Another Sweet as my Sweet? (s. Window) Tennyson

  • White Plume, The Douglas/Weippert 1872

  • Will He Come? Procter/Boosey 1865

  • Willow Song, The Shakespeare/Metzler 1866

  • Window, The (11 Lieder) Tennyson/Strahan 1871

  • Winter (s. Window) Tennyson

  • You Sleep(engl. Version v. „E tu nol sai“ ) Stephenson

  • Young Mother (3 Lieder) anon./Eliot/Munro/Cramer 1874

Aufführungs-empfehlung

Kirchenmusik, Anthems usw.

I. Te deum, Jubilate, Kyrie (in D-Dur) 1866

II. Anthems (v = veröffentlicht; u = unveröffentlicht)

  • 1850 (u) By the waters of Babylon

  • 1855 (u) Sing unto the Lord

  • 1856 (u) Psalm 103

  • 1860 (v. 1865) We have heard with our ears

  • 1864 (v) O love the Lord

  • 1867 (v. 1871) O God, thou art worthy

  • 1867 (v) O taste and see

  • 1868 (v) Rejoice in the Lord

  • 1869 (v) Sing, O heavens

  • 1871 (v) I will worship

  • 1875 (v) I will mention thy loving-kindness

  • 1877 (v) I will sing of thy power

  • 1877 (v) Hearken unto me

  • 1878 (v) Turn thy face

  • 1883 (v) Who is like unto thee?

  • 1900 (v. 1910) I will lay me down in peace

III. Arrangements russischer Kirchenmusik

  • 1874 (v) Turn thee again

  • 1874 (v) Mercy and truth

IV. Anglikanischer Gesang für Psalm 150 (Manuskript, undatiert)

Kirchenlieder

(Erste Zeile / Titel der Melodie / Jahr)

  • A few more years shall roll „Leominster“ 1902

  • All this night bright angels sing 1902

  • Art thou weary, art thou languid „Rest“ 1872

  • At Thine altar, Lord, we gather „Dulce sonans“ 1874

  • Be Thou with us every day „Litany, No. 3„

  • Brightly gleams our banner „St. Theresa“ 1874

  • Christ is risen! „Resurrexit“ 1874

  • Come, Holy Ghost, our souls inspire „Veni, Creator“ 1874

  • Come, ye faithful, raise the strain „St. Kevin“ 1872

  • Courage, brother, do not stumble „Courage, brother“ 1872

  • Crown Him with many crowns „Coronae“ 1874

  • Draw nigh, and take the body of the Lord „Coena Domini“ 1874

  • Father of heaven, Who hast created all „St. Francis“ 1874

  • For all Thy love and goodness „Springtime“ 1902

  • For ever with the Lord „Nearer Home“ 1902

  • From Egypt's bondage come „Pilgrimage“ 1874

  • God bless our wide Dominion „Dominion Hymn“ 1880

  • Gentle Shepherd 1872

  • God moves in a mysterious way „St. Nathaniel“ 1867

  • God the all-terrible! King who ordainest „Ultor omnipotens“ 1874

  • Great King of nations, hear our prayer „Old 137th“ 1902

  • Hark, a thrilling voice is sounding „Lux eoi“ 1874

  • He is gone – a cloud of light „St. Patrick“ 1874

  • Holy Spirit, come in might „Light“ 1902

  • Hushed was the evening hymn „Hushed was the evening hymn“ 1874

  • I heard the voice of Jesus say „Audite audientes me“ 1874

  • In the hour of my distress „Evelyn“ 1874

  • Jesu, life of those who die „Litany, No. 2“ 1875

  • Jesu, my Saviour, look on me „Hanford“ 1874

  • Jesu, we are far away „Litany, No. 1“ 1875

  • Let no tears to-day be shed „St. Millicent“ 1874

  • Let us with a gladsome mind „Ever faithful, ever sure“ 1874

  • Lord, in this, Thy mercy's day „Lacrymae“ 1872

  • Lord Divine, all love excelling „Falfield“ bzw. „Formosa“ 1867

  • My God, I thank Thee Who hast made „Carrow“ 1875

  • Nearer, my God, to Thee „Proprior Deo“ 1872

  • Of Thy love some gracious token „Of Thy Love“ bzw. „St. Lucian“ 1868

  • O God, the Ruler of our race „Bishopsgarth„

  • O Jesu, Thou art standing „Lux mundi“ 1872

  • O King of Kings „Bishopsgarth“ 1897

  • O love that wilt not let me go “ „Chapel Royal“ 1902

  • O Paradise! „Paradise“ 1874

  • O Strength and Stay upholding all creation „Marlborough“ 1902

  • O where shall rest be found „Ecclesia“ 1874

  • Onward, Christian soldiers „St. Gertrude“ 1871

  • Our Blest Redeemer, ere He breathed „Promissio Patris“ 1874

  • Rock of Ages, cleft for me „Mount Zion“ 1867

  • Safe home, safe home in port „Safe home“ 1872

  • Saviour, when in dust to Thee „St. Mary Magdalene“ 1872

  • Show me not only Jesus dying „Christus“ 1874

  • Sing Alleluia forth in duteous praise „Holy City“ 1874

  • Stars of evening, softly gleaming „Angel voices“ 1872

  • Sweet Saviour, bless us ere we go „Valete“ 1874

  • Tender Shepherd, Thou hast still'd „The long home“ 1872

  • The homeland, the homeland „Hymn of the homeland“ 1867

  • The roseate hues of early dawn „The roseate hues“ 1902

  • The Saints of God, their conflict past „Saints of God“ 1874

  • The Son of God goes forth to war „St. Ann“ 1869

  • The strain upraise in joy and praise „The strain upraise“ 1868

  • Thou God of Love, beneath Thy sheltering wings „Thou God of Love“ 1867

  • Thou, to Whom the sick and dying „Bolwell“ 1902

  • To mourn our dead we gather here „Victoria“ 1902

  • To Thee, O Lord, our hearts we raise „Golden sheaves“ 1874

  • We are but strangers here „Fatherland“ bzw. „St. Edmund“ 1872

  • 'Welcome, happy morning!' age to age shall say „Welcome, happy morning“ bzw. „Fortunatus“ 1872

  • When through the torn sail „Heber“ 1869

  • While shepherds watched their flocks by night „Bethlehem“ 1902

  • Who trusts in God, a strong abode „Constance“ 1874

  • Winter reigneth o'er the land „Clarence“ 1902

  • With the sweet word of peace „Parting“ 1902

Verschiedenes

  • 1859 Kadenz für Mozarts Klavierkonzert in A-Dur KV 488
    (nicht erhalten ?)

  • 1869 Zusätzliche Begleitung zu Händels Jephta

  • 1882 Vervollständigung von John Goss' Anthem „There is none like unto the God of Jeshurun„

Herausgeber von Partituren bei „Boosey's Royal Edition“ (ab Ende der 1860er Jahre):

  • Beethoven Fidelio

  • Bellini La sonnambula

  • Flotow Martha

  • Gounod Faust

  • Mozart Don Giovanni

  • Rossini Il barbiere di Siviglia

  • Verdi Il Trovatore

In der gleichen Reihe gab Sullivan mit Josiah Pittman folgende Werke heraus:

  • Auber Le Diamantes de la couronne; Fra Diavolo; Le Domino noir; Masaniello

  • Balfe The Bohemian Girl

  • Bellini Norma; I Puritani

  • Donizetti Don Pasquale; La Favorita; Lucia di Lammermoor; Lucrezia Borgia

  • Gounod Mireille; Le Médecin malgré lui

  • Meyerbeer Dinorah; Robert le diable; Les Huguenots

  • Mozart Die Zauberflöte; Le Nozze di Figaro

  • Rossini Guillaume Tell; Semiramide

  • Verdi Un ballo in maschera; Rigoletto; La Traviata

  • Wagner Lohengrin

  • Weber Der Freischütz

Vor 1874 gab Sullivan auch für Cramer Mendelssohns Lieder ohne Worte heraus.

Publikationen

I. Beiträge zu Grove's Dictionary of Music and Musicians, 1. Auflage, 1879-89, Artikel über „Clay, Frederic“ und „Plaidy, Louis“ .

II. „About Music“ , Rede in Birmingham, 19. Oktober 1888.

III. Artikel „In the days of my youth“ (Nr. 34) in der Zeitschrift M. A. P. („Mainly about people“ ), 4. Februar 1899.

Standort weiterer wichtiger Manuskripte:

  • The Absent-Minded Beggar
    New York Public Library, Berg Collection

  • Cello-Konzert
    New York, Pierpont Morgan Library

  • Di-Ballo-Ouvertüre
    Pierpont Morgan Library, New York

  • Exhibition Ode 1886
    New York, Pierpont Morgan Library

  • The Foresters
    Pierpont Morgan Library, New York

  • The Golden Legend
    London, Royal College of Music

  • Henry VIII
    New York, Wolfson Foundation

  • L'Ile enchantée
    New York, Pierpont Morgan Library/London, BBC Music Library

  • In Memoriam
    Oxford, Bodleian Library

  • Irish Symphony
    Sammlung John Wolfson, New York

  • King Arthur
    New York, Pierpont Morgan Library

  • The Light of The World
    Oxford University Music Faculty Library

  • Marmion-Ouvertüre
    Bodleian Library, Oxford

  • The Martyr of Antioch
    London, Royal Academy of Music

  • The Merchant of Venice
    Bodleian Library, Oxford

  • The Merry Wives of Windsor
    New York, Wolfson Foundation

  • On Shore and Sea
    Privatsammlung in den USA

  • The Prodigal Son,
    Privatsammlung in England

  • Trial by Jury (4 Seiten mit Kompositionsskizzen)
    Washington, D. C., Library of Congress